
Teksterne - en uddybning
DETTE LANDS VIND
Fortæller om mit første møde med Danmark. Om den første
nat, jeg sov under dansk himmel. Forventningerne var mange og min glæde ved at
komme til et land, hvor alle var venlige og imødekommende, afspejlede sig i håbet.
Vel og mærke i et godt håb efter at være sluppet fra de flygtningelejre,
vores familie havde boet i de sidste 4 år.
En sang til den danske vind, som var katalysator for de første
oplevelser i landet.
Vi kom fra Syditalien, hvor vinden er en sjælden gæst.
SANG TIL MIN MODER
Den sydeuropæiske opdragelse er patriarkalsk, men moderen
har en meget vigtig rolle som opdrager, da det er hende, som holder og samler
familien. Sørger for børnene, sørger for det huslige, sørger for kærligheden
og trøstestunder. Manden kan være så hård, som han vil, men vil altid ha et
blødt punkt, som kan få hans følelser til at koge over - både negativt og
positivt. Og det er moderen.
SANG TIL MIN FADER
Jeg har ofte spekuleret på, hvordan det måtte indvirke på
et menneske/barn ikke at have en far - hvilket er meget svært at beskrive eller
give udtryk for i korte træk, vil jeg tro.
Det nærmeste, jeg kan komme til den forestilling, er
de tanker jeg har haft, da min egen far var hjemmefra i måneder og nogle gange
år på grund af sit arbejde. Det værste var savnet, og dernæst angsten for,
at noget dårligt kunne ske med ham. Troen, som for mit vedkommende vekslede
mellem misbilligelse og ønskedrømme, fik med tiden overbevist mig om, at vi
nok var af samme opfattelse og mening. At vi nok har det samme syn på kærligheden
og familien.
Jeg kan stadigvæk ikke lade være med at tænke på, hvordan det må være for
f.eks. en dreng eller pige fra et andet fjernt land, hvis far eller mor arbejder
eller lever i Danmark.
FORÆLDRETANKER
Når mennesker kommer fra andre lande, kulturer, har de også
noget med i rygsækken for at sikre sig, så bl.a. deres personlighed ikke går
helt tabt. Sådan at det, de plejer at være trygge ved, ikke kommer til at lide
overlast. Det kan være drømme, anderledes erfaringer, forhåbninger, stolthed,
en tro på noget bedre.
Men det allermest dyrebare og fineste er børnene. De
skal kunne føle sig godt tilpas lige meget, hvad eller hvor man kommer fra, er
jeg helt overbevist om. Børnene er på mange måder alle forældres fremtid på
et eller mange punkter. Det er altid kun samfundet, som sætter grænser for
fremtiden.
OM SKOLETIDEN
Min skoletid i Danmark varede i tre år. To-tre måneder ind
i ottende klasse gik jeg ud, for jeg forstod ikke meget. Datidens lærere var
stadig afhængige af flade øretæver, og indlevelsen i anderledes børn var en
by i.......et fjernt land.
Det første jeg skulle lære, kan jeg huske, var at kende tiden. Det var
vigtigt, for jeg skulle nødigt komme for sent til timen efter frikvartererne.
Dengang som nu var vi fremmede i fokus, stod i midten følte jeg, lige meget om
det var negativt eller positivt.
OM IVANS KÆRLIGHED
Sangen handler om en historie, jeg har hørt andre fortælle.
Navnet Ivan er opdigtet, da jeg ikke kan huske den unge mands rigtige navn. Han
kom fra Pakistan. Historien cirkulerede i en mindre provinsby på Sjælland. Åbenbart
var der mange, som kendte til de unges forhold. Undtagen forældrene til
pigen.......blev der sagt.
FLYTNING
Jeg flyttede hjemmefra som 19-årig og oplevede en tomhed i
mit indre, som kom til at præge meget af det mine forældre havde lært mig i
mange år derefter. De trygge familiære omgivelser var væk. Samhørigheden var
pludselig en labyrint af spørgsmålstegn. Det sociale en omfavnelse af
hovedpuden.
Jeg var på herrens mark, mutters alene! Da resten af min familie kort
tid efter rejste tilbage til deres oprindelige land, blev der gjort kort proces
med mine følelser - det ydre gik fri og det indre fik en dom, som stadig bliver
afsonet.
Jeg prøvede også at følge min familie et par år efter, men kunne ikke
falde til, da deres land var mig for fremmed efter 10 år i Danmark. I Danmark
var jeg fremmed.
I dag er tvivlen en lige så stor faktor, når anden/tredje generation af
fremmed herkomst må tage stilling til fremtiden. Om de vil forblive to-tre
kulturelle eller integrere deres personlighed, så godt de nu kan. For 100 %
danskere bliver de aldrig. Tag godt imod dem!
VIST ER DET SVÆRT (Et digt)
Essensen af de billeder, som kommer frem i digtet, har jeg
hentet både fra mine forældre og andre forældre af fremmed herkomst.
Det er først og fremmest gennem børnene, vi alle mere eller
mindre ser, at verden forandrer sig. Børnenes forandring smerter måske lidt
mere, fordi det ikke er muligt at stoppe forandringen. Nogle kalder det også
udvikling. På trods af fællesnævneren, at vi alle er mennesker, så kan kærligheden
have forskellige farver. Særligt når vi ser virkeligheden i øjnene.
EMIGRANTSPOR
Teksterne rummer et sammensurium af billeder, som i korte
sekvenser fortæller om et helt forløb - fra opbruddet til livet her i landet.
Bag titlen Emigrantspor er der den betydning, at sporene er blevet trådt mange
steder: Fra et hjem til et andet, fra en form for liv til et andet, fra en slags
forventning til en anden, fra en slags opdragelse til en anden osv. - oplevelser
som forandrer mennesker, eller de er nødt til at forandre sig for at kunne
overleve.
Afslutningen af teksten hentyder til fællesskabet, at vi er
nødt til at klare det sammen og ikke kun på grund af vores forskellighed, men
også fordi vi har forandret os siden opbruddet. På grund af værkets sammensætning
og skiftende rytmer kan det ikke opføres med akustisk ensemble.
LÆNGSEL
Teksten bygger videre på en artikel, jeg læste engang. En
jugoslavisk pige fortalte om besværlighederne ved at have brudt med oprindelsen
efter at være blevet gift med en dansk mand. Hendes familie slog hånden af
hende, og på det tidspunkt, hvor artiklen blev skrevet, havde hun fået et barn
og ikke hørt fra sin familie i flere år. Det er en sang til hende også for at
sige, at vi er flere, som savner og føler på samme måde, men også at vi
ligesom havet er med til at forandre, kommer med nye mangefarvede og velpolerede
sten til strandene.
FREMMEDARBEJDERSANG
Vi kan vel alle være enige om, at livet koster noget. Jeg tænker
ikke kun økonomisk, men også at det enkelte menneske ofte må give noget af
sig selv for at opnå det, det vil. Det kan være i kompromis med sig selv, hvor
den enkelte afgiver noget af sit personlighed, og det kan tage mange år, før
det fungerer nogenlunde optimalt.
Det kan også være i kompromis med andre - det nye
samfund/gamle samfund - og leve med det i hverdagenes mange små grupperinger,
etniske eller danske. Det generelle billede af virkeligheden er, at mange
mennesker af fremmed herkomst konstant prøver at tilpasse sig, hvilket er næsten
umuligt - er min erfaring - set i forhold til resten af den danske udvikling i både
samfund og det enkelte menneske. Hvis det er virkeligheden, må vi alle være
bagud. De fremmede på grund af undertrykkelsen, og danskerne på grund af
ligegyldigheden overfor fremmede mennesker.
I den vestlige kristnes lærdom - nye testamente - er
der én stor forræder. Jesus vidste det, og alligevel tilgav han. Hvem
sammenligner vi os med: frelseren eller den tilgivne?
FØDESTED
Jeg var seks år, da min familie rejste fra min fødeby. Først
18 år efter fik jeg mulighed for at gense den som 24-årig. Sidste gang, jeg
var der, var jeg ca. 35 år. Jeg blev skældt ud og set på med grumme øjne,
fordi jeg ikke ville snakke kroatisk, for de kunne se i mit pas, at jeg var født
i byen.
Virkeligheden var, at jeg ikke snakkede det så godt
mere - havde glemt det meste af sproget efterhånden, men det troede de ikke på.
Billedet var efter mange år pludseligt vendt - oprindelsen kunne heller ikke
acceptere, at jeg var lidt uren. Ligesom de mange første år i det danske, så blev jeg aldrig helt ren
dansker, og nu ligner jeg bare en - med lidt mave, en måne som flest og et
sprog, ingen kan sige er urent - jo, mange tror, jeg kommer fra Fyn eller Sønderjylland.
Det er bare et eksempel på, at fremmede ofte står med et ben i hver
lejr og følelserne i ingenmandsland. Hvor man bliver beskudt fra alle sider.
Oprindelsen er efter mange år en grå diset zone, som forsvinder mere og mere.
Et af vores store håb er, at vores børn så finder et bedre ståsted, end det
vi blev udsat for.
Men mine drømme går ofte til oprindelsen, fordi jeg ikke kan slette de
få erindringer, de gode og dårlige oplevelser jeg har fra barndommen. Vi
fremmede lukker nogle gange øjnene og flyver langs med europæiske lande,
lander på den jord, vi kender, dufter lidt til de steder, vi erindrer, åbner
øjnene og forestiller os tingene, som de var engang. Og ved I hvad? De er, som
de var engang!
|